Особливості навчання учнів з тяжкими порушеннями мовлення на другому © Свиридович І., Яковенко С., Летецька Н. етапі загальної середньої освіти.

Автор(и)

  • Ірина Свиридович Білоруський державний педагогічний університет імені Максима Танка, Білорусь https://orcid.org/0000-0001-7654-1194
  • Ірина Свиридович Білоруський державний педагогічний університет імені Максима Танка, Білорусь https://orcid.org/0000-0001-7654-1194
  • Сергій Яковенко Білоруський державний педагогічний університет імені Максима Танка, Білорусь https://orcid.org/0000-0002-3175-9138
  • Сергій Яковенко Білоруський державний педагогічний університет імені Максима Танка, Білорусь https://orcid.org/0000-0002-3175-9138
  • Наталія Летецька Білоруський державний педагогічний університет імені Максима Танка, Україна https://orcid.org/0000-0003-2048-8405

DOI:

https://doi.org/10.32626/2413-2578.2021-18.138-149

Ключові слова:

учні, тяжкі порушення мовлення, мотивація, навчальна і пізнавальна діяльність, поняття

Анотація

На сучасному етапі становлення освітньої парадигми в Республіці Білорусь ідеї інтегрованого навчання дітей з тяжкими порушеннями мовлення є найбільш актуальними. Учні цієї групи досить різноманітні за своїми пізнавальними можливостями і мовленнєвими відхиленнями. Загальний недорозвиток мовлення, який спостерігається у дітей з тяжкими мовленнєвими порушеннями, накладає свій відбиток на всю їхню психічну структуру і призводить до відставання в пізнавальній сфері, становленні особистісних якостей, обмеженні інтелектуальної активності і самостійності. Розширення практики інтегрованого навчання, а в подальшому – інклюзивної освіти, актуалізує завдання підготовки майбутніх педагогів до роботи в нових професійних умовах.

Стаття присвячена пошуку шляхів вирішення проблеми активізації навчально-пізнавальної діяльності учнів з тяжкими порушеннями мовлення на другому ступені загальної середньої освіти. Розвиток особистості цієї групи учнів розглядається як основний критерій ефективного навчального процесу. Ставиться акцент, що навчальна діяльність є провідним фактором розвитку і виховання учнів у випадку, якщо вона є цілісною визначеною системою. Відмічається, що на сьогодні в рамках компетентісного підходу до навчання фізики, як і інших предметів, вже недостатньо включення в зміст уроків запитань академічного, наукового спрямування. Необхідно, щоб педагог ставив перед дітьми реальні проблеми, які відповідають безпосередньо їхнім інтересам і оточуючій дійсності. А головне – щоб ці проблеми були для них особистісно значущими. Результати оволодіння учнями з тяжкими порушеннями мовлення доступними і життєво важливими компетенціями повинні оцінюватись і контролюватись як не менш важливі, а ніж академічні досягнення.

Розглядаються методичні умови (адаптація навчального матеріалу з урахуванням особливостей розвитку учнів, організація індивідуального і диференційованого підходу, алгоритмізація діяльності під час роботи над тією чи іншою темою, зв’язок теми, яка вивчається, з реальними життєвими ситуація тощо) і особливості корекційно-розвивальної роботи педагогів у процесі засвоєння понять при вивченні предметів фізико-математичного циклу. При цьому учні виступають одночасно як об’єкти і суб’єкти навчальної діяльності, від яких залежить кінцевий результат навчання – якість знань і рівень розвитку особистісних якостей.

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-10-08

Як цитувати

Свиридович , І., Свиридович , І., Яковенко , С., Яковенко , С., & Летецька , Н. (2025). Особливості навчання учнів з тяжкими порушеннями мовлення на другому © Свиридович І., Яковенко С., Летецька Н. етапі загальної середньої освіти. Актуальні питання корекційної освіти (педагогічні науки), (18), 138–149. https://doi.org/10.32626/2413-2578.2021-18.138-149