Аналіз передумов розвитку семантичного компоненту мовлення дітьми раннього немовлячого віку

Автор(и)

  • Оксана Ткач Кам’янець-Подільського національного університету імені Івана Огієнка, Україна https://orcid.org/0000-0001-8387-8465

DOI:

https://doi.org/10.32626/2413-2578.2021-18.150-163

Ключові слова:

виникнення слова у немовляти, голосові та пізнавально-дієві реакції, семантичний компонент слова, свідомість

Анотація

Стаття містить дослідження виникнення у мовленні немовлят перших слів, шляхи їх накопичення та усвідомлення значення. Мовленнєві реакції дітей розглядалися як елементи їхньої адаптивної поведінки. Аналіз відеозаписів немовлят від 0 до 12 міс. дозволив виділити основні віхи у ранньому домовленнєвому періоді, що передує виникненню перших слів. Розроблено спеціалізовану методику аналізу відео-аудіозаписів: виділялися три види голосових реакцій (негативістичні голосові реакції, нейтрально-позитивні реакції, складні голосові реакції) та чотири види пов’язаних із ними дій (орієнтовно-дослідницька поведінка, комунікативна активність, інтенційно-мотиваційні прояви та відсутність поведінкових проявів), а також деякі інші прояви. Це дало змогу виділити в структурі реакцій принаймні дві підсистеми – голосову та пізнавально-дієву. Подані в тексті результати дослідження демонструють розбіжності в шляхах розвитку голосової та семантичної підсистем у ранньому онтогенезі. Висвітлені теоретичні уявлення про зародження та розвиток семантичного (суб'єктивного) компонента у немовлят в перші місяці їх життя, поява зародкових форм свідомості, а також роль оперантного навчання, описаного Б. Скіннером і Е. Торндайком («ситуація-реакція-підкріплення») у формуванні перших дитячих слів. Наголошується на провідному значення збагачення ментально-когнітивної сфери немовляти, впливі оточуючих людей, безпосередніх життєвих ситуацій, ігор, дослідницької діяльності, що формують семантичний досвід дитини.

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-10-08

Як цитувати

Ткач, О. (2025). Аналіз передумов розвитку семантичного компоненту мовлення дітьми раннього немовлячого віку. Актуальні питання корекційної освіти (педагогічні науки), (18), 150–163. https://doi.org/10.32626/2413-2578.2021-18.150-163