Професор О.М. Граборов та українська спеціальна педагогіка

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.32626/2413-2578.2024-23.306-320

Ключові слова:

професор О.М. Граборов, вчений-дефектолог, педологія, спеціальна школа, допоміжні класи, спеціальна освіта, вища освіта

Анотація

У статті проведено історико-педагогічний аналіз життєвого шляху та науково- педагогічної спадщини першого в тодішньому Радянському Союзі доктора педагогічних наук з олігофренопедагогіки, професора Олексія Миколайовича Граборова. Аналізується період діяльності вченого до революції 1917 року. Розкривається його роль у створенні перших допоміжних закладів освіти та підготовки перших кадрів педагогів-дефектологів. Ці процеси розкриваються в контексті формування позитивної громадської думки стосовно навчання дітей із порушеннями інтелекту. Процеси соціально-політичного спрямування, викликані післяреволюційними подіями, дозволили створити державну мережу спеціальних шкіл для різних нозологій дітей із порушеннями психофізичного розвитку. У створенні державних спеціальних шкіл, започаткуванні підготовки кадрів учителів для спеціальних шкіл, формуванні наукової думки значна роль належала О.М. Граборову. Професор О.М. Граборов протягом багатьох років широко співпрацював з дефектологічною громадськістю України. Він постійно надавав науково-методичну допомогу співробітникам Науково-дослідного Інституту дефектології Міністерства освіти України, що був створений у Харкові, а згодом переведений до Києва. Свідченням цього є те, що свою оригінальну науково-методичну працю «Дефектологія» він друкує спершу в Україні й до того ж українською мовою. Професор мав тісні зв’язки з цілим рядом українських психолого-педагогічних видань. Зокрема, ним було надруковано ряд ґрунтовних статей в українському часописі «Шлях освіти». Він багато років співпрацював з дефекотологічним факультетом Київського педагогічного інституту імені О.М. Горького (нині факультет спеціальної та інклюзивної освіти Українського державного університету імені Михайла Драгоманова). У статті окреслено шляхи та перспективи використання наукової спадщини професора Олексія Миколайовича Граборова в сучасній спеціальній психолого-педагогічній науці та практиці. Термінологію у статті представлено в тогочасному усталеному вимірі.

##submission.downloads##

Опубліковано

2024-05-16

Як цитувати

Супрун, М., Супрун, Д., & Марціновська, І. (2024). Професор О.М. Граборов та українська спеціальна педагогіка. Актуальні питання корекційної освіти (педагогічні науки), (23), 306–320. https://doi.org/10.32626/2413-2578.2024-23.306-320