Особливості формування дієслівної лексики у дошкільників з загальним недорозвитком мовлення шляхом розвитку умінь дієслівної предикації

Автор(и)

  • Олена Мілевська Кам’янець-Подільського національного університету імені Івана Огієнка, Україна http://orcid.org/0000-0002-5474-4158
  • Галина Савіцька Хмельницька гуманітарно-педагогічна академія, Україна http://orcid.org/0000-0002-3801-2264

DOI:

https://doi.org/10.32626/2413-2578.2023-21.89-103

Ключові слова:

дошкільники з загальним недорозвитком мовлення, дієслівна лексика, предикативні зв’язки, лексична сполучуваність, варіативність лексики

Анотація

Стаття висвітлює методичні аспекти логопедичної роботи з формування у дошкільників з загальним недорозвитком мовлення дієслівного словника. Обґрунтовано структуровану методику, спрямовану на розвиток умінь дієслівної сполучуваності, визначено методичні прийоми, розроблено їх змістове наповнення та методичний супровід. Сфокусовано увагу на значенні предикативних зв’язків для розгортання синтаксичних структур та враховано роль дієслівної предикації. На думку авторів, під час формування дієслівної лексики у дошкільників з мовленнєвим недорозвитком потрібно активізувати уміння варіативно вживати предикативні одиниці, керуватися їх лексико-семантичними та контекстуально-смисловими ознаками. Запропоновано використання прийому асоціативних зв’язків між лексемами та враховано їх типи. Враховано, що засвоєння лексичної семантики відбувається через здійснення ряду розумових операцій: визначення семантичних ознак мовно-мовленнєвої ситуації, встановлення структурних зв’язків; узгодження семантичного елементу з мовними засобами; співставлення ознак предметів дійсності; узагальнення різних значень слова та встановлення системи зв’язків між словами.

Авторська методика формування дієслівної лексики ґрунтується на сучасних   дослідженнях   у   галузях   логопедії,   психолінгвістики, лінгводидактики та передбачає: актуалізацію і накопичення дієслівного словника на денотативному, категоріальному, контекстуальному рівнях; формування дієслівної варіативності з різних типів (з візуальним та аудіальним підкріпленям, з опорою на мнемічні процеси; контекстуально- смислова варіативність; інтуїтивно-практична варіативність); формування дієслівних сполучуваності та дієслівної валентності; стимуляцію асоціативних зв’язків, опосередкованих дієслівною лексикою.

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-10-08

Як цитувати

Мілевська, О., & Савіцька, Г. (2025). Особливості формування дієслівної лексики у дошкільників з загальним недорозвитком мовлення шляхом розвитку умінь дієслівної предикації. Актуальні питання корекційної освіти (педагогічні науки), (21), 89–103. https://doi.org/10.32626/2413-2578.2023-21.89-103