Науково-теоретичні та прикладні підходи до формування професійних компетенцій вчителя-логопеда

Автор(и)

  • Марія Шеремет Український державний університет імені Михайла Драгоманова, Україна https://orcid.org/0000-0002-5950-0267
  • Наталія Гаврилова Кам’янець-Подільського національного університету імені Івана Огієнка, Україна https://orcid.org/0000-0003-2563-0626
  • Світлана Федоренко Український державний університет імені Михайла Драгоманова, Україна https://orcid.org/0000-0002-3321-6946
  • Владислав Тищенко Український державний університет імені Михайла Драгоманова, Україна https://orcid.org/0000-0003-2449-4722
  • Владислав Тищенко Український державний університет імені Михайла Драгоманова, Україна https://orcid.org/0000-0003-2449-4722
  • Олена Мілевська Кам’янець-Подільського національного університету імені Івана Огієнка, Україна http://orcid.org/0000-0002-5474-4158
  • Оксана Ткач Кам’янець-Подільського національного університету імені Івана Огієнка, Україна https://orcid.org/0000-0001-8387-8465
  • Юлія Пінчук Український державний університет імені Михайла Драгоманова, Україна https://orcid.org/0000-0002-6490-715X
  • Тетяна Швалюк Український державний університет імені Михайла Драгоманова, Україна https://orcid.org/0000-0003-3836-1015
  • Оксана Константинів Кам’янець-Подільського національного університету імені Івана Огієнка, Україна https://orcid.org/0000-0002-0660-2657
  • Олексій Гаврилов Кам’янець-Подільського національного університету імені Івана Огієнка, Україна https://orcid.org/0000-0002-8591-9483

DOI:

https://doi.org/10.32626/2413-2578.2023-21.140-177

Ключові слова:

професійна кваліфікація

Анотація

Стаття включає науково-теоретичні та прикладні підходи до формування професійних компетенцій вчителя- логопеда з з урахуванням сучасних тенденцій розвитку професійних стандартів і кваліфікацій в Україні. В ній намічені основні шляхи розроблення державного стандарту підготовки фахівців за спеціальністю 016 Спеціальна освіта (за нозологіями) спеціалізації 016.01 Логопедія, що дозволяє розпочати роботу з обгрунтування науково-теоретичних підходів до формування професійного стандарту вчителя-логопеда на основі компетентісного підходу і налагодженні співпраці з роботодавцями. Охарактеризована мета професійної діяльності вчителя-логопеда. Подається узагальнена назва професії – вчитель-логопед відповідно до Національного класифікатора професій, пропонуються назви типових посад – вчитель-логопед, вчитель-логопед інклюзивного навчання (за трудовим договором), фахівець-консультант інклюзивного ресурсного центру. Зазначається, що здобуття професійної кваліфікації проводиться у закладах вищої освіти, які є суб’єктами, уповноваженими законодавством на присвоєння/підтвердження та визнання професійних кваліфікацій шляхом підготовки здобувачів на першому (бакалаврському) та другому (магістерському) рівнях вищої освіти за спеціальністю 016 Спеціальна освіта спеціалізації 016.01 Логопедія галузі знань 01 Освіта/Педагогіка.

Відзначається, що професійний розвиток із присвоєнням такої професійної кваліфікації відбувається відповідно до чинного законодавства. Також у статті аналізуються трудові функції як складова частина виду трудової діяльності вчителя-логопеда та пропонується орієнтовний опис трудових функцій вчителя-логопеда.

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-10-08

Як цитувати

Шеремет, М. ., Гаврилова, Н., Федоренко, С., Тищенко, В., Тищенко, В., Мілевська, О., Ткач, О., Пінчук, Ю., Швалюк, Т., Константинів, О., & Гаврилов, О. (2025). Науково-теоретичні та прикладні підходи до формування професійних компетенцій вчителя-логопеда. Актуальні питання корекційної освіти (педагогічні науки), (21), 140–177. https://doi.org/10.32626/2413-2578.2023-21.140-177