Науково- теоретичні та прикладні підходи до формування професійних компетентностей терапевта мови та мовлення

Автор(и)

  • Наталія Гаврилова Кам’янець-Подільського національного університету імені Івана Огієнка, Україна https://orcid.org/0000-0003-2563-0626
  • Світлана Федоренко Кам’янець-Подільського національного університету імені Івана Огієнка, Україна https://orcid.org/0000-0002-3321-6946
  • Владислав Тищенко Український державний університет імені Михайла Драгоманова, Україна https://orcid.org/0000-0003-2449-4722
  • Олена Мілевська Кам’янець-Подільського національного університету імені Івана Огієнка, Україна http://orcid.org/0000-0002-5474-4158
  • Оксана Ткач Кам’янець-Подільського національного університету імені Івана Огієнка, Україна https://orcid.org/0000-0001-8387-8465
  • Оксана Константинів Кам’янець-Подільського національного університету імені Івана Огієнка, Україна https://orcid.org/0000-0002-0660-2657
  • Юлія Пінчук Український державний університет імені Михайла Драгоманова, Україна https://orcid.org/0000-0002-6490-715X
  • Тетяна Швалюк Український державний університет імені Михайла Драгоманова, Україна https://orcid.org/0000-0003-3836-1015
  • Олексій Гаврилов Кам’янець-Подільського національного університету імені Івана Огієнка, Україна https://orcid.org/0000-0002-8591-9483

DOI:

https://doi.org/10.32626/2413-2578.2023-22.6-45

Ключові слова:

професійний стандарт, стандарт вищої освіти, професійні компетентності, терапевт мови та мовлення, професійна кваліфікація

Анотація

У статті окреслено науково-теоретичні підходи та узагальнення структурно- прагматичного аналізу, що покладені в основу розроблення професійного стандарту «Терапевт мови та мовлення». Розроблення означеного професійного стандарту пов’язане з тісною взаємодією роботодавців та закладів вищої освіти з метою вироблення спільних стратегій, що відповідають сучасному рівню наукових та методичних підходів, вимогам практичної діяльності фахівців, запитам ринків праці та послуг, потребам осіб з порушеннями мови та мовлення.

У статті представлено робочі матеріали до професійного стандарту «Терапевта мови та мовлення», що їх розробила робоча група викладачів Українського державного університету імені М. П. Драгоманова та Кам’янець-Подільського національного університету імені Івана Огієнка із залученням фахівців-практиків в галузі клінічної логопедії та терапії мови та мовлення.

В основу розроблення професійного стандарту покладено компетентнісний підхід, що зарекомендував себе як сучасний науковомісткий та інтегрований метод опису професійної діяльності фахівців різних галузей знань, що максимально наближений до професійної діяльності фахівців та охоплює кваліфікації, трудові функції, компетентності, знання, уміння, умови праці, шляхи й рівні підвищення фахової кваліфікації тощо.

Представлені матеріали до професійного стандарту «Терапевт мови та мовлення» ставлять за мету: внормувати спірні питання в професійній діяльності фахівців цієї нової професії; розробити систему професійних функцій, компетентностей, знань та умінь, що визначають спроможність фахівця виконувати покладені на нього обов’язки з мовної та мовленнєвої реабілітації хворих, відновлення функції комунікації, а також ковтання.

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-10-13

Як цитувати

Гаврилова, Н., Федоренко, С., Тищенко, В., Мілевська, О., Ткач, О., Константинів, О., Пінчук, Ю., Швалюк, Т., & Гаврилов, О. (2025). Науково- теоретичні та прикладні підходи до формування професійних компетентностей терапевта мови та мовлення. Актуальні питання корекційної освіти (педагогічні науки), (22), 6–45. https://doi.org/10.32626/2413-2578.2023-22.6-45