ТЕНДЕНЦІЇ РОЗВИТКУ САМООЦІНКИ ДІТЕЙ З ІНТЕЛЕКТУАЛЬНОЮ НЕДОСТАТНІСТЮ НА РІЗНИХ ЕТАПАХ ШКІЛЬНОГО НАВЧАННЯ

Автор(и)

  • О.В. Гаврилов кандидат психологічних наук, доцент, завідувач кафедри логопедії та спеціальних методик факультету корекційної та соціальної педагогіки і психології Кам’янець-Подільського національного університету імені Івана Огієнка. http://orcid.org/0000-0003-0811-2130
  • Є. Рябець магістрант кафедри логопедії та спеціальних методик факультету корекційної та соціальної педагогіки і психології Кам’янець – Подільського національного університету імені Івана Огієнка

DOI:

https://doi.org/10.32626/2413-2578.2019-15.176-186

Ключові слова:

самооцінка, інтелектуальна недостатність, завищена, знижена, адекватна самооцінка, ланки навчання, тенденції становлення.

Анотація

Статтю присвячено комплексному вивченню стану самооцінки дітей з інтелектуальною недостатністю на різних етапах шкільного навчання (початкова, середня та старша школа). Висвітлено поняття самооцінки, та вказано загальну тенденцію розвитку стану самооцінювання дітей з інтелектуальною недостатністю на кожній ланці навчання на основі наявних досліджень з даного питання.

Розроблено дослідження з метою визначення рівня самооцінки учнів на рівні початкової, середньої та старшої школи, та висвітлення загальних тенденцій становлення оцінювання власної особи учнів впродовж всього навчання на  основі  двох  методик  –  «Дерево»  (авт. Д. Лампена), та «Сходинки» (авт. В. Щур). Висвітлено результати дослідження з кількісними показниками у вигляді графіків та відсоткових відношень, та графіків – показників тенденції становлення самооцінки за двома методиками.

З’ясовано загальні закономірності розвитку вміння оцінювати себе учнями, та причини, які можуть сприяти та перешкоджати даному процесу, вказується роль педагогічного колективу у формуванні адекватного самооцінювання учня з інтелектуальною недостатністю, та підтримання цього рівня на усіх ланках навчання.

Посилання

Ананьев Б. К постановке проблемы развития детского самосознания / Психология развития: хрестоматия // Под ред. Е. Строганова. СПб.: Питер, 2001. С. 111-115.

Зак А. Диагностика основных компонентов творческого мышления //Психодиагностика и школа / Тезисы симпозиума Таллин. 1980. С. 106-108.

Матвєєва М. Особливості «Я-образу» розумово відсталих підлітків. Дис. канд.психол. наук. К., 1994. 170 с.

Синьов В., Матвєєва М., Хохліна О. Психологія розумово відсталої дитини: підручник. К.: Знання, 2008. 359 с.

Шибутани Т. Я-концепция и чувство собственного достоинства // Самосознание и защитные механизмы личности / Самара: Изд. дом

«Бахрах», 2008. 46 с.

##submission.downloads##

Опубліковано

2019-12-08

Номер

Розділ

Статті