Результати діагностики стану сформованості лексико-семантичних умінь у старших дошкільників

Автор(и)

  • Галина Лукачович аспірантка Кам’янець-Подільського національного університету імені Івана Огієнка, Україна https://orcid.org/0000-0001-7960-2319

DOI:

https://doi.org/10.32626/2413-2578.2024-24.116-128

Ключові слова:

лексико-семантичні уміння, старші дошкільники, діагностика, загальне недорозвинення мовлення

Анотація

У статті визначена характеристика лексико-семантичних умінь, представлена методика її діагностики у старших дошкільників та проаналізовані результати рівня її сформованості. Експериментом було охоплено 130 дітей віком 5-7 років: 71 дошкільник із загальним недорозвиненням мовлення II–III рівня та 59 – з типовим розвитком. Діагностика проводилася за когнітивною, репродуктивною та діяльнісною складовою і лексичним, семантичним, семантико-граматичним та контекстуальним компонентами.

Аналіз результатів показав, що більшість дошкільників з загальним недорозвиненням мовлення (83%) демонструють низький рівень сформованості лексико-семантичних умінь, тоді як у дітей з типовим розвитком переважає високий рівень (75%). Решту дошкільників з загальним недорозвиненням мовлення (17%) і типовим розвитком (25%) - на середньому рівні сформованості лексико-семантичних умінь. Виявлено значні труднощі у дітей з загальним недорозвиненням мовлення щодо знання, розуміння та вірного використання природничо-екологічної лексики, зокрема таких категорій, як: овочі, фрукти та ягоди, злаки і насіння, кущі та дерева, квіти та гриби; домашні тварини, свійські та дикі тварини (лісові звірі), африканські та морські жителі, комахи, птахи, риби, явища природи, нежива природа, природні і штучні матеріали, а також природні і штучні об’єкти; Космос; екологічна лексика, що стосується ставлення та поведінки дитини щодо економного використання ресурсів (води, електроенергії), поводження з сміттям, відношення до тварин), семантичних зв'язків, лексико-семантичних мовних явищ (синонімії, антонімії, багатозначності, узагальнення) та доцільного і точного застосування слів у необхідному контексті.

Отримані дані свідчать про значні прогалини у мовленнєвому розвитку дітей з загальним недорозвиненням мовлення порівняно з їх однолітками з типовим розвитком. Це підкреслює необхідність розробки спеціальної корекційно-розвивальної методики для підвищення рівня лексико-семантичних умінь.

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-01-10

Як цитувати

Лукачович, Г. (2025). Результати діагностики стану сформованості лексико-семантичних умінь у старших дошкільників. Актуальні питання корекційної освіти (педагогічні науки), (24), 116–128. https://doi.org/10.32626/2413-2578.2024-24.116-128