Характеристика труднощів у процесі Обчислення арифметичних дій молодшими школярами з тяжкими порушеннями мовлення

Автор(и)

  • Людмила Лісова Кам’янець-Подільський національний університет імені Івана Огієнка, Україна https://orcid.org/0000-0002-3758-0294
  • Людмила Лісова Кам’янець-Подільський національний університет імені Івана Огієнка, Україна https://orcid.org/0000-0002-3758-0294

DOI:

https://doi.org/10.32626/2413-2578.2020-16.163-173

Ключові слова:

арифметична задача, арифметичні дії, загальноосвітня школа, молодший шкільний вік, розв'язування, тяжкі порушення мовлення

Анотація

У запропонованій статті подано результати дослідження труднощів у процесі обчислення арифметичних дій молодшими школярами з тяжкими порушеннями мовлення та на їх основі виділено рівні сформованості даної навички. В результаті аналізу матеріалів дослідження ми виявили, що у молодших школярів з тяжкими порушеннями мовлення при обчисленні арифметичних дій зустрічалися наступні типи помилок: несамостійність у процесі розв’язування арифметичних дій; недостатня точність і цілісність сприймання арифметичних дій; незнання алгоритмів розв’язування арифметичних дій; не сформованість вміння виконувати арифметичні дії. Труднощі у вигляді несамостійності в процесі розв’язування арифметичних дій проявлялися у вигляді наступних помилок: обчислювали лише з використанням додаткових засобів: пальців рук (для додавання та віднімання) чи лінійки; обчислювали лише з використанням додаткових засобів: таблички множення та ділення. Недостатня точність та цілісність сприймання арифметичних дій проявлялась у вигляді наступних помилок: неправильна послідовність виконання арифметичних дій та сплутування числових даних, а тому результат виходив неправильний. Незнання алгоритмів розв’язання арифметичних дій проявлявся у вигляді наступних помилок: не знали алгоритм обчислення арифметичних дій в рядок: на додавання, віднімання, множення та ділення; не знали алгоритм обчислення арифметичних дій у стовпчик: на додавання, віднімання, множення та ділення. Не сформованість вміння виконувати арифметичні дії проявлявся у вигляді наступних помилок: не виконували арифметичні дії навіть з використанням підручних засобів (лінійки, таблички на множення, ділення): на додавання, віднімання, множення та ділення.

Враховуючи наведені труднощі у процесі розв’язування арифметичних дій, ми ввадаємо, що для навчання цієї категорії школярів, необхідно розробити корекційну методику, яка дозволить активізувати розвиток психічних процесів, а відповідно, організована робота сприятиме попередженню виникнення труднощів.

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-06-29

Як цитувати

Лісова, Л. ., & Лісова, Л. . (2025). Характеристика труднощів у процесі Обчислення арифметичних дій молодшими школярами з тяжкими порушеннями мовлення. Актуальні питання корекційної освіти (педагогічні науки), 1(16), 163–173. https://doi.org/10.32626/2413-2578.2020-16.163-173