Теоретико-методологічні основи процесу виховання дітей з порушеннями зору

Автор(и)

  • Віктор Синьов Український державний університет імені Михайла Драгоманова, Україна https://orcid.org/0000-0001-8223-5919
  • Євгенія Синьова Харківський національний педагогічний університет імені Г.С.Сковороди, Україна https://orcid.org/0000-0001-5424-341X
  • Світлана Федоренко Бердянський державний педагогічний університет м. Запоріжжя, Україна https://orcid.org/0000-0002-3321-6946

DOI:

https://doi.org/10.32626/2413-2578.2025-25.7-23

Ключові слова:

соціалізація, виховання, діти з порушеннями зору, тифлопедагогіка, спеціальна школа, теоретико-методологічні основи, закономірності виховання, принципи виховання етапи виховання

Анотація

Стаття присвячена розкриттю сутності та особливостей виховного процесу в спеціальних школах для дітей з порушеннями зору. У статті наголошується на тому, що тифлопедагогіка як наука про розвиток особистості при порушеннях зору різного рівня та якісних своєрідностях, зберігаючи загальну спрямованість на всебічний розвиток людини, спрямована на врахування в цьому процесі необхідності корекції як психологічних особливостей розвитку дітей, так і поведінкових особливостей, пов’язаних з ними, шляхом вироблення компенсаторних механізмів.

Цілеспрямоване корекційно-компенсаторне виховання є частиною широкого за спрямованістю та змістом процесу формування особистості, який враховує попередній життєвий досвід дитини, можливості сімейного виховання, розвиток позитивних рис і корекцію негативних, що могли виникнути через обмежене або викривлене зорове сприймання. Підкреслюється важливість підготовки дітей з порушеннями зору до життя в середовищі зрячих, включаючи вміння адекватно поводитися в суспільстві.

Аналізуються теоретичні основи виховання в тифлопедагогіці, визначаються об'єкт, предмет та суб'єкти  виховної діяльності, а також загальна мета виховання.

У статті детально розглядаються конкретні цілі та завдання виховання дітей з порушеннями зору в плані особливостей їх соціалізації, включаючи формування самосвідомості, світогляду, культури, розвитку здібностей, формування гуманістичної моралі, виховання компетентності, залучення до культури. Окремо виділяються специфічні завдання тифлопедагогіки, такі як попередження виникнення негативних особистісних якостей, вторинні відхилення у розвитку, корекція недоліків, зумовлених неправильним сімейним вихованням, та вироблення компенсаторних пристосувань.

Аналізуються методи виховного впливу, підкреслюється, що в тифлопедагогіці використовуються загальнопедагогічні методи, але з урахуванням корекційної спрямованості та впливу порушення зору. Розглядаються специфічні закономірності виховного процесу для дітей з порушеннями зору.

Окреслено характеристики виховного процесу в спеціальних закладах та основні напрямки корекції в процесі виховання дітей з порушеннями зору. Описується послідовність етапів виховного процесу та специфіка їхнього проходження дітьми з порушеннями зору.

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-06-10

Як цитувати

Синьов, В., Синьова, Є., & Федоренко, С. (2025). Теоретико-методологічні основи процесу виховання дітей з порушеннями зору. Актуальні питання корекційної освіти (педагогічні науки), (25), 7–23. https://doi.org/10.32626/2413-2578.2025-25.7-23