Формування навичок альтернативної комунікації у дітей дошкільного віку із розладами спектру аутизму

Автор(и)

  • Наталія Гончарук Кам’янець-Подільський національний університет імені Івана Огієнка, Україна https://orcid.org/0000-0001-9552-0946
  • Олена Вержиховська Кам’янець-Подільський національний університет імені Івана Огієнка, Україна https://orcid.org/0000-0001-9342-0896
  • Анна Марків Кам’янець-Подільський національний університет імені Івана Огієнка, Україна https://orcid.org/0009-0005-5451-8520

DOI:

https://doi.org/10.32626/2413-2578.2025-25.108-127

Ключові слова:

альтернативна комунікація (АК), діти дошкільного віку, розлади спектру аутизму, нормотиповий розвиток, навички комунікації, психолого-педагогічне забезпечення, формування

Анотація

Анотація. У статті розкрито теоретичні та практичні аспекти формування навичок альтернативної комунікації (АК) у дітей дошкільного віку з розладами спектра аутизму (РСА). Обґрунтовано актуальність впровадження альтернативної та додаткової комунікації як одного з ключових засобів розвитку комунікативних можливостей у дітей, які мають значні порушення вербальної мови або взагалі не володіють нею. Особливу увагу приділено визначенню ролі альтернативної комунікації в контексті інклюзивної освіти та забезпечення права кожної дитини на повноцінне спілкування, що передбачено чинним законодавством України. У дослідженні проаналізовано різні види АК, зокрема невербальні системи (жестова мова, піктограми, картки PECS), технічні та електронні засоби (мовні генератори, планшети з програмами комунікації), їхні можливості та доцільність використання залежно від рівня мовленнєвого розвитку дитини. Представлено практичні приклади впровадження методів альтернативної комунікації у корекційно-розвиткову роботу з дітьми дошкільного віку з РСА. Виокремлено ключові умови ефективного формування альтернативної комунікації: міждисциплінарну взаємодію психологів і педагогів, індивідуальний підхід, поступове навчання навичкам використання засобів АК у повсякденному житті.

На основі аналізу наукових джерел і результатів практичного досвіду констатовано, що формування навичок альтернативної комунікації є не лише важливою складовою розвитку дітей з аутизмом, а й необхідною умовою їхньої соціалізації, інтеграції у дитячі колективи та забезпечення психологічного благополуччя.

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-06-10

Як цитувати

Гончарук, Н., Вержиховська, О., & Марків, А. (2025). Формування навичок альтернативної комунікації у дітей дошкільного віку із розладами спектру аутизму. Актуальні питання корекційної освіти (педагогічні науки), (25), 108–127. https://doi.org/10.32626/2413-2578.2025-25.108-127