Особливості формування прогностичної діяльності у молодших школярів з інтелектуальними порушеннями

Автор(и)

  • Ольга Зан аспірантка Кам’янець-Подільський національний університет імені Івана Огієнка, Україна https://orcid.org/0000-0002-6788-271X

DOI:

https://doi.org/10.32626/2413-2578.2025-25.127-147

Ключові слова:

прогностична діяльність, молодші школярі з інтелектуальними порушеннями, засоби образотворчого мистецтва, формування, етап, причинно-наслідкові зв’язки, прогнозування

Анотація

Анотація. У статті описано результати вивчення проблеми формування прогностичної діяльності у молодших школярів з інтелектуальними порушеннями. Дослідження було спрямоване на пошук найбільш оптимальних засобів формування прогностичної діяльності у молодших школярів з інтелектуальними порушеннями. Прогностична діяльність пов’язана із аналізом і передбаченням можливих наслідків подій, можливістю встановлювати причинно-наслідкові зв’язки, ставити мету і досягати кінцевого результату, планувати етапи на шляху до досягнення мети. Прогностична діяльність відіграє вирішальну роль для успішної навчальної діяльності, оскільки допомагає передбачити можливий результат навчання і, відповідно, здійснювати підбір необхідних засобів для його досягнення. Разом з тим, у молодших школярів з порушеннями інтелектуального розвитку присутній низький рівень розвитку прогностичної діяльності, учні не здатні прогнозувати події, передбачати результати подій та  планувати майбутнє. Тому існує необхідність у складання програми, плануванні етапів та підборі засобів формування прогностичної діяльності у молодших школярів з інтелектуальними порушеннями.

Одним із таких засобів формування прогностичної діяльності є образотворче мистецтво. Молодші школярі мають специфіку образотворчої діяльності через збіднену уяву, недорозвиток мисленнєвих операцій, недоліки зорового сприймання. Тому образотворчі засоби для цієї категорії дітей потрібно підбирати залежно від рівня розвитку їх інтелекту і можливості зрозуміти інструкцію. Такі учні під час виконання образотворчих завдань потребують постійної допомоги і підказки педагога, багаторазове повторення інструкції, наочні приклади з життєвих ситуацій. Для формування прогностичної діяльності у молодших школярів з інтелектуальними порушенням на уроках образотворчого мистецтва рекомендуємо застосовувати ділові ігри та вправи, що передбачають прогнозування майбутнього результату.

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-06-10

Як цитувати

Зан, О. (2025). Особливості формування прогностичної діяльності у молодших школярів з інтелектуальними порушеннями. Актуальні питання корекційної освіти (педагогічні науки), (25), 127–147. https://doi.org/10.32626/2413-2578.2025-25.127-147