Використання дидактичних ігор в екологічному вихованні дошкільників з порушеннями інтелектуального розвитку
DOI:
https://doi.org/10.32626/2413-2578.2025-25.188-201Ключові слова:
екологічне виховання, діти з інтелектуальними проблемами, навчання, динамічні уявлення, корекція, розвитокАнотація
Анотація. У представленій статті висвітлюються підсумки аналізу ефективності впровадження дидактичних ігор у процес екологічного виховання дітей дошкільного віку, які мають порушення інтелектуального розвитку. Основна увага приділяється аспекту формування динамічних уявлень про навколишнє природне середовище як невід’ємного компоненту процесу екологічного виховання. Ці уявлення спрямовані на поступове розширення меж дитячого світосприйняття та розвиток екологічної свідомості. Залучення дітей до процесу пізнання природи є важливим чинником, який сприяє становленню цілісного бачення світу, наповненого екологічними та природоохоронними цінностями. Завдяки цьому діти починають усвідомлювати свою роль як активної частини природного середовища. Такий підхід дозволяє розвивати почуття відповідальності за стан довкілля, оцінювати наслідки як власних дій, так і поведінки інших людей відносно природи. У дошкільному віці закладаються основи для опанування знань про взаємозв’язки у природі, що дозволяє відображати об’єктивні закономірності реального світу. Водночас ефективність цього процесу залежить від урахування специфіки мислення дітей у даному віковому періоді.
Дидактичні ігри створюють оптимальні умови для активної взаємодії дошкільників із предметно-просторовим середовищем через участь у сюжетних або ситуаційних ігрових завданнях із використанням конкретних об’єктів. Такі ігри забезпечують дітям не тільки новий практичний досвід, але й можливість емоційного залучення, що стимулює розумову діяльність. Це особливо актуально для дітей з порушенням інтелектуального розвитку, які мають обмежений арсенал практичних дій із предметами та недостатньо сформовані можливості для абстрагування та узагальнення. Для них важливо забезпечити багаторазове повторення навчальних операцій у різноманітних контекстах, що сприяє кращому засвоєнню способів орієнтування у навколишньому середовищі. Дидактичні ігри пропонують зручний формат для таких повторів завдяки багатому варіативному матеріалу, який водночас підтримує позитивну емоційну реакцію на навчальні завдання.
Особливого значення набуває формування "системи динамічних уявлень". Ця концепція не обмежується лише сукупністю окремих зорових або смислових образів об’єктів чи явищ. Її сутність полягає у створенні логічно упорядкованої структури образів, що відтворює послідовність змін станів об’єкта чи явища в часі. Формування динамічних уявлень є поступовим процесом, який вимагає інтеграції сприйняття змін у просторово-часовій єдності. Особливу складність цей процес набуває тоді, коли йдеться про явища, зміни яких розтягнуті у часі та важко піддаються миттєвому сприйняттю. Система динамічних уявлень дозволяє глибше пізнати сутність природних трансформацій, поєднуючи в собі елементи постійності та варіативності. Досягнення цілісного сприйняття змін дозволяє дитині краще орієнтуватися у природному середовищі й формувати базові навички відповідального ставлення до нього.
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія

Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Рішенням №132 від 18.01.2024р. Національної Ради України з питань
телебачення і радіомовлення присвоєно ідентифікатор медіа R30-02175.