Вектори формування інклюзивної організаційної культури в закладі вищої освіти

Автор(и)

  • Людмила НІКОЛЕНКО Дніпровський національний університет імені Олеся Гончара, Україна https://orcid.org/0000-0001-8708-3117

DOI:

https://doi.org/10.32626/2413-2578.2025-25.219-231

Ключові слова:

заклад вищої освіти, інклюзія, організаційна інклюзивна культура, здобувачі з особливими освітніми потребами, цінності інклюзії, інклюзивна практика, інклюзивний освітній простір

Анотація

Анотація. У статті досліджено феномен інклюзивної культури в закладах вищої освіти як важливий компонент трансформації вищої освіти. Підкреслюється, що в умовах поширення інклюзивних процесів у суспільстві надзвичайно актуальною є готовність академічної спільноти до прийняття цінностей інклюзії.

Автор виходить з того, що ЗВО являє собою системну організацію, яка має складну структуру, закріплені норми і правила. Відповідно, інклюзивна організаційна культура трактується як система загальноприйнятих інклюзивних моделей мислення, почуттів, норм і символів, що реалізуються в освітньому середовищі через співпрацю та взаємодію всіх учасників академічної спільноти. Це динамічний компонент інклюзивного освітнього простору, що одночасно впливає на особистість і змінюється під її впливом.

Наголошено, що інклюзивна організаційна культура є необхідним сегментом інклюзивного освітнього простору, а її формування – обов’язковою умовою позитивного поступу інклюзивних процесів у вищій освіті.

Представлено та охарактеризовано ключові вектори формування інклюзивної культури в ЗВО, серед яких: прийняття багатоманіття як ресурсу, подолання стереотипів і упереджень, розвиток інклюзивного мислення, ціннісне переосмислення взаємодії у спільноті. Акцент зроблено на важливості забезпечення відкритості до відмінностей, готовності до діалогу, підтримки різноманітних освітніх потреб студентів, а також на утвердженні демократичного стилю управління в академічному середовищі.

Автор доходить висновку, що в результаті системного формування інклюзивної організаційної культури, її позитивний вплив відображується в тому, що члени інклюзивного освітнього простору в ЗВО стають більш толерантними, із глибшим розумінням ставляться до оточуючих; усі, хто перебуває в закладі, почуваються більш відкритими, впевненішими та спокійнішими; члени спільноти краще підготовлені до різноманітних взаємодій у навчальному та робочому процесі.

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-06-10

Як цитувати

НІКОЛЕНКО , Л. (2025). Вектори формування інклюзивної організаційної культури в закладі вищої освіти. Актуальні питання корекційної освіти (педагогічні науки), (25), 219–231. https://doi.org/10.32626/2413-2578.2025-25.219-231