Особливості мотиваційно-ціннісного компонента соціалізованості молодших школярів з інтелектуальними порушеннями

Автор(и)

  • Вікторія Коваленко Національний педагогічний університет імені М.П. Драгоманова, Україна https://orcid.org/0000-0002-7792-4653

DOI:

https://doi.org/10.32626/2413-2578.2021-18.59-71

Ключові слова:

соціалізація, соціалізаваність, молодші школярі з інтелектуальними порушеннями, ціннісні орієнтації, мотивація, цінності

Анотація

У статті розглядається проблема соціалізованості, як результату соціалізації дітей на стадії адаптації у молодшому шкільному віці в умовах нормотипового розвитку та розумового дизонтогенезу. Акцентовано на значущості вивчення особливостей мотиваційно-ціннісного компонента соціалізованості як детермінанти виникнення соціально-нормативної поведінки. Охарактеризовано мотиваційно-ціннісний компонент соціалізованості, який відображає вияви мотиваційно-потребової сфери особистості, особливості ставлення школяра до соціальних та моральних норм, що виражається в наступних показниках: бажанні наслідувати соціальні та моральні норми, змісті мотивів особистості, спрямованості особистості, її ціннісних орієнтаціях. Метою статті є виявлення особливостей мотиваційно-ціннісного компонента соціалізованості молодших школярів з інтелектуальними порушеннями у порівняльному аспекті. Встановлено, що молодшим школярам з інтелектуальними порушеннями властиві цінності на які вони спираються в побуті та навчальній діяльності (акуратність, працьовитість, терплячість), їм не притаманні цінності високого порядку (духовні, естетичні, етичні тощо). Ця особливість цінностей таких дітей обумовлена специфікою розвитку їх абстрактно-логічного мислення. Некритичність і сугестивність, властиві цим школярам, сприяють фіксації соціально-бажаних цінностей і становленню мотивів, що транслюються вихователями та вчителями, проте ці цінності не набули характеру особистісного смислу.

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-10-08

Як цитувати

Коваленко, В. (2025). Особливості мотиваційно-ціннісного компонента соціалізованості молодших школярів з інтелектуальними порушеннями. Актуальні питання корекційної освіти (педагогічні науки), (18), 59–71. https://doi.org/10.32626/2413-2578.2021-18.59-71