До питання про роботу логопеда в умовах інклюзивного навчального простору

Автор(и)

  • Людмила Лісова Кам’янець-Подільського національного університету імені Івана Огієнка, Україна https://orcid.org/0000-0002-3758-0294
  • Олег Опалюк Кам’янець-Подільського національного університету імені Івана Огієнка, Україна https://orcid.org/0000-0002-5956-0163
  • Олег Опалюк Кам’янець-Подільського національного університету імені Івана Огієнка, Україна https://orcid.org/0000-0002-5956-0163
  • Олександр Глоба Кам’янець-Подільського національного університету імені Івана Огієнка, Україна https://orcid.org/0000-0003-4098-1598

DOI:

https://doi.org/10.32626/2413-2578.2021-18.111-124

Ключові слова:

інклюзивне навчання, логопед, порушення мовлення, психолого-педагогічний супровід, соціалізація

Анотація

У запропонованій статті подано результати аналізу законодавчих документів та науково-методичної літератури у сфері діяльності логопеда в умовах інклюзивного середовища. Логопед на початку навчального року за результатами обстеження учнів, у випадку виявлення порушень мовлення, які потребують довготривалої допомоги або спеціально організованого навчання, підозри на інші порушення розвитку – рекомендує батькам (іншим законним представникам) дитини звернутися до інклюзивно-ресурсного центру для проведення комплексної психолого-педагогічної оцінки розвитку дитини. Після отримання висновку про комплексну оцінку заклад освіти в особі керівника закладу укладає договір з логопедом про надання корекційно-розвиткових послуг дитині з особливими освітніми потребами, яка навчається за інклюзивною формою. На підставі висновку про комплексну оцінку складається Індивідуальна програма розвитку, у якій зазначено, що логопед є членом команди психолого- педагогічного супроводу дитини. Логопед, будучи членом команди фахівців, що реалізують психолого-педагогічний супровід дітей з особливими освітніми потребами в інклюзивну освітньому просторі, здійснює: діагностичну, розвивальну, організаційно-методичну, консультативно-просвітницьку роботу. Протягом навчального року логопед оформляє наступні документи: мовленнєву карту на кожну дитину, перспективний та календарний плани роботи, індивідуальні зошити на кожну дитину, річний звіт про результати корекційного навчання. Логопед бере участь в шкільних методичних об’єднаннях, засіданнях інклюзивно-ресурсного центру, поповнює логопедичний кабінет новинками методичної та дидактичної літератури. Кожен напрямок діяльності логопеда включається в єдиний процес психолого-педагогічного супроводу і в рамках інклюзивної освіти набуває особливого значення. Тобто він зорієнтований не тільки на подолання мовленнєвих порушень в учнів з особливими освітніми потребами, але і на їх соціалізацію та адаптацію в середовищі однолітків з нормо-типовим розвитком.

Отже, діяльність логопеда в інклюзивному середовищі не обмежується лише корекційним впливом. Усе більшого значення набуває сприяння соціалізації дітей з мовленнєвими порушеннями. Тому що, саме мовленнєві порушення стають перешкодою на шляху до комунікації дітей з порушеннями мовлення з іншими дітьми та вчителями.

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-10-08

Як цитувати

Лісова, Л., Опалюк, О., Опалюк, О., & Глоба, О. (2025). До питання про роботу логопеда в умовах інклюзивного навчального простору. Актуальні питання корекційної освіти (педагогічні науки), (18), 111–124. https://doi.org/10.32626/2413-2578.2021-18.111-124