Напрямки розвитку зв’язного мовлення учнів молодших класів з інтелектуальними порушеннями

Автор(и)

  • Юлія Галецька Кам’янець-Подільського національного університету імені Івана Огієнка, Україна http://orcid.org/0000-0001-8096-3242

DOI:

https://doi.org/10.32626/2413-2578.2022-19.56-67

Ключові слова:

діти з інтелектуальними порушеннями, зв’язне мовлення, молодші школярі

Анотація

В статті визначено особливості організації корекційної роботи у спеціальній школі, врахування яких покращить ефективність навчального процесу та напрямки розвитку зв’язного мовлення молодших школярів з порушеннями розумового розвитку. Успішна робота з розвитку зв’язного мовлення залежить від створення певних умов, таких як: увага до мовлення дітей, адекватне мовленнєве середовище, використання зв’язного монологічного висловлювання, оцінка мовлення дитини тощо. Проведене нами дослідження зв’язного мовлення учнів молодших класів з інтелектуальними порушеннями передбачало виконання наступних завдань: складання розповіді за сюжетним малюнком; складання зв’язного речення із запропонованих слів; вміння учнів підтримувати діалог; складання розповіді на запропоновану тему; складання переказу. В процесі проведення дослідження стану сформованості зв’язного мовлення молодших школярів спеціальної школи виявлено: у дітей є низькими показники рівня складання розповіді за сюжетним малюнком; значно порушене вміння будувати зв’язне речення із запропонованих слів; має місце вторинний недорозвиток мовлення, і оскільки мовлення відіграє важливу роль в засвоєнні знань дітьми, то його порушення повинні бути об’єктом психолого-педагогічної корекції. Нами визначено напрямки розвитку зв’язного мовлення молодших школярів з інтелектуальними порушеннями, а саме, формування: значення нових слів; словесних понять; узагальнюючого значення слова; диференційованого значення слів, які позначають близькі поняття; значення граматичних категорій, понять і форм, розвиток зв’язного мовлення.

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-10-08

Як цитувати

Галецька, Ю. (2025). Напрямки розвитку зв’язного мовлення учнів молодших класів з інтелектуальними порушеннями. Актуальні питання корекційної освіти (педагогічні науки), (19), 56–67. https://doi.org/10.32626/2413-2578.2022-19.56-67