Роль функції сидіння в корекції рухових порушень у дітей раннього віку зі спастичними формами нижніх парезів

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.32626/2413-2578.2022-19.201-217

Ключові слова:

корекційна педагогіка, адаптивне фізичне виховання, діти раннього віку, спастичні розлади опорно-рухового апарату, функція сидіння

Анотація

У статті зроблено огляд досліджень щодо формування функції сидіння у дітей з порушеннями опорно-рухового апарату засобами адаптивного фізичного виховання та лікувальної фізичної культури. Розкрито загальнометодологічне значення функції сидіння у дітей віком як своєрідного перехідного етапу від четирёхпорного тваринного становища до двоопорному ортоградному становищу людини у просторі: філософський аспект, біомеханічний, соціальний. З'ясовано недостатнє використання практиками педагогічних (ігрових) можливостей цілеспрямованого застосування різних положень сидячи для подолання рухових порушень у дітей 1 – 3 років. Сформульовані та описані основні принципи формування функції сидіння у дитини: цефало-каудальний, «триповерховості», «розтискаючий пружини», вісцеральний та ортоградний. Підкреслено важливе значення самостійного сидіння для вивільнення рук дитини для ефективної предметно-практичної діяльності, що створює умови для подальшої успішної соціалізації.

Обґрунтовано необхідність системного використання потенціалу корекційних вправ у положенні сидячи як при індивідуальній роботі, так і на групових заняттях у дошкільних навчальних закладах. На основі практичних досліджень (педагогічних спостережень) були сформовані спеціальні комплекси вправ щодо формування функції сидіння у дітей раннього віку зі спастичним типом рухових порушень у нижніх кінцівках. Представлені вправи для згинального варіанта спастичних порушень, для розгинального і для того, що приводить, в яких врахована біомеханічна специфіка цих порушень. Після кожного комплексу вправ наведено методичні прийоми, що підвищують педагогічну ефективність формування функції сидіння даного контингенту дітей.

Відзначено специфіку формування функції сидіння в дітей віком раннього віку залежно від кута нахилу таза (переднього чи заднього).

Відзначено, що перспективи досліджень у цьому напрямку лежать у подальшій розробці ігрових вправ для формування функції сидіння у дітей зі спастичним синдромом залежно від особливостей м'язової спастики у нижніх кінцівках.

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-10-08

Як цитувати

Мога, М. (2025). Роль функції сидіння в корекції рухових порушень у дітей раннього віку зі спастичними формами нижніх парезів. Актуальні питання корекційної освіти (педагогічні науки), (19), 201–217. https://doi.org/10.32626/2413-2578.2022-19.201-217