Роль функції сидіння в корекції рухових порушень у дітей раннього віку зі спастичними формами нижніх парезів
DOI:
https://doi.org/10.32626/2413-2578.2022-19.201-217Ключові слова:
корекційна педагогіка, адаптивне фізичне виховання, діти раннього віку, спастичні розлади опорно-рухового апарату, функція сидінняАнотація
У статті зроблено огляд досліджень щодо формування функції сидіння у дітей з порушеннями опорно-рухового апарату засобами адаптивного фізичного виховання та лікувальної фізичної культури. Розкрито загальнометодологічне значення функції сидіння у дітей віком як своєрідного перехідного етапу від четирёхпорного тваринного становища до двоопорному ортоградному становищу людини у просторі: філософський аспект, біомеханічний, соціальний. З'ясовано недостатнє використання практиками педагогічних (ігрових) можливостей цілеспрямованого застосування різних положень сидячи для подолання рухових порушень у дітей 1 – 3 років. Сформульовані та описані основні принципи формування функції сидіння у дитини: цефало-каудальний, «триповерховості», «розтискаючий пружини», вісцеральний та ортоградний. Підкреслено важливе значення самостійного сидіння для вивільнення рук дитини для ефективної предметно-практичної діяльності, що створює умови для подальшої успішної соціалізації.
Обґрунтовано необхідність системного використання потенціалу корекційних вправ у положенні сидячи як при індивідуальній роботі, так і на групових заняттях у дошкільних навчальних закладах. На основі практичних досліджень (педагогічних спостережень) були сформовані спеціальні комплекси вправ щодо формування функції сидіння у дітей раннього віку зі спастичним типом рухових порушень у нижніх кінцівках. Представлені вправи для згинального варіанта спастичних порушень, для розгинального і для того, що приводить, в яких врахована біомеханічна специфіка цих порушень. Після кожного комплексу вправ наведено методичні прийоми, що підвищують педагогічну ефективність формування функції сидіння даного контингенту дітей.
Відзначено специфіку формування функції сидіння в дітей віком раннього віку залежно від кута нахилу таза (переднього чи заднього).
Відзначено, що перспективи досліджень у цьому напрямку лежать у подальшій розробці ігрових вправ для формування функції сидіння у дітей зі спастичним синдромом залежно від особливостей м'язової спастики у нижніх кінцівках.
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія

Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Рішенням №132 від 18.01.2024р. Національної Ради України з питань
телебачення і радіомовлення присвоєно ідентифікатор медіа R30-02175.