Корекція та розвиток лексико-семантичної складової мовлення в молодших школярів із загальним недорозвиненням мовлення при опануванні ними навичками читання і письма

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.32626/2413-2578.2023-21.40-52

Ключові слова:

лексико-семантична складова мовлення, загальне недорозвинення мовлення, молодший шкільний вік

Анотація

Стаття висвітлює особливості корекційно-розвиткової роботи з молодшими школярами із загальним недорозвиненням мовлення (ЗНМ) III - IV рівня у початковій школі, коли нагальними є завдання подолання недоліків в них усного мовлення й надання допомоги в опануванні ними навичками читання та письма. У статті розглянуто напрями логопедичної роботи з корекції та розвитку лексико-семантичної складової мовлення у дітей із ЗНМ. Така робота планується і проводиться в межах певних лексичних тем, що дозволяє збільшити обсяг пасивного і активного словника на основі уточнення, розширення знань, уявлень про навколишній світ у процесі вивчення рідної мови, читання художніх і пізнавальних текстів, формування структури лексико-семантичного значення слів, смислових зв’язків між ними, формування розуміння значення слова в єдності його лексичного і граматичного значень. У статті розкрито особливості логопедичного впливу на лексико-семантичну складову з урахуванням тісного взаємозв’язку роботи з корекції та розвитку в учнів із ЗНМ III - IV рівня усного та писемного мовлення. Описана корекційно-розвиткова робота сприяє закріпленню звуко-буквеної структури лексем, що входять до певних семантичних полів, їх співставленню за значенням та ступенем узагальнення. Наведено приклади вправляння дітей у використанні синонімів, антонімів, багатозначних слів, фразеологізмів, в аналізі спільнокореневих слів, що, у цілому, сприяє збагаченню лексичних засобів, досвіду мовленнєвої діяльності учнів.

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-10-08

Як цитувати

Голуб, Н. (2025). Корекція та розвиток лексико-семантичної складової мовлення в молодших школярів із загальним недорозвиненням мовлення при опануванні ними навичками читання і письма. Актуальні питання корекційної освіти (педагогічні науки), (21), 40–52. https://doi.org/10.32626/2413-2578.2023-21.40-52