Теоретичний аналіз проблеми жестової стимуляції в роботі з пацієнтами з постінсультною афазією

Автор(и)

  • Надія Савицька Кам’янець-Подільського національного університету імені Івана Огієнка, Україна https://orcid.org/0009-0008-6944-8002

DOI:

https://doi.org/10.32626/2413-2578.2023-21.104-114

Ключові слова:

комунікація, вербальна комунікація, невербальна комунікація, постінсультна афазія, відновлювальне навчання, жести, апраксія кінцівок

Анотація

У статті аналізуються теоретичні аспекти використання жестів, як терапевтичного засобу в логопедичній реабілітації пацієнтів з афазією. Схарактеризовані дослідження, які вказують на тісний зв’язок між вербальною та невербальною  комунікацією.  Визначено  основні  типи  жестів  та  їх класифікації, а також висвітлено комунікативну роль жестикуляції у людей зі збереженим мовленням та у людей з афазією. Описані особливості функціонування жестів у людей з афазією та їх роль в процесі логопедичної реабілітації. Проаналізовано результати раніше проведених досліджень, які вивчали ефективність жестової стимуляції, як методу відновлення комунікації у пацієнтів з афазією та зазначено, що більшість досліджень вказують на те, що використання жестів при порушеній комунікації сприяють відновленню вербального мовлення, покращують пошук необхідних слів, як іменників так і дієслів, допомагають пацієнту краще запам’ятати слова, а при нерозбірливому мовленні передати і розпізнати зміст повідомлення, а також дають можливість підтримувати зв’язок з оточенням. Окреслені труднощі, які перешкоджають використанню жестової стимуляції в процесі відновлювального навчання, а саме рухові розлади, зокрема апраксія кінцівок, яка часто зустрічається у пацієнтів, які перенесли інсульт. Описані загальноприйняті в неврологічній клініці проби за допомогою яких можна оцінити збереженість складних форм праксису у пацієнтів з органічними ураженнями центральної нервової системи. Також, здійснений аналіз досліджень, які заперечують позитивний вплив жестів на комунікацію у людей з афазією, або визначають ефективність їх застосування лише в роботі з пацієнтами з легким ступенем прояву афазії.

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-10-08

Як цитувати

Савицька, Н. (2025). Теоретичний аналіз проблеми жестової стимуляції в роботі з пацієнтами з постінсультною афазією. Актуальні питання корекційної освіти (педагогічні науки), (21), 104–114. https://doi.org/10.32626/2413-2578.2023-21.104-114