ТЕОРЕТИКО-МЕТОДИЧНІ ОСНОВИ ЗАСТОСУВАННЯ ЛОГОПЕДИЧНОГО СКРИНІНГУ В РОБОТІ З МОЛОДШИМИ ШКОЛЯРАМИ

Автор(и)

  • Л.С. Журавльова

DOI:

https://doi.org/10.32626/2413-2578.2019-14.101-114

Анотація

У статті презентовано теоретико-методичні основи застосування логопедичного скринінгу. Зазначено, що скринінгову методику розроблено в контексті сучасної методології наукових досліджень, зокрема концепту логопедичної тераностики, запропонованого В. Тищенком. Автор статті розглядає скринінгову методику як стратегію організації логокорекційної роботи, що здатна забезпечити вчасне розпізнавання мовленнєвих порушень у дітей молодшого шкільного віку. Використання логопедичного скринінгу допоможе логопедові й учителю початкових класів отримати достатньо повне уявлення про стан і рівень розвитку базових передумов формування письма, з’ясувати дані про розвиток зорово-моторної та слухо-моторної координації, сформованості фонематичних процесів, графомоторних навичок, розвиток іконічного мислення, процесів саморегуляції, самооцінки дітей, а також визначити стан працездатності, стомлюваності та інших психофізіологічних складників їхньої психічної діяльності. Наголошено, що логопедичний скринінг можна застосовувати одночасно і для діагностики, і для корекційно-розвивальної роботи, що відповідає загальній ідеї тераностики. Зазначена методика допомагає не лише визначити актуальний рівень сформованості процесу письма, характер труднощів формування навичок письма, місце порушення в загальній послідовній схемі розвитку, а й намітити корекційний маршрут.

 

Біографія автора

Л.С. Журавльова

кандидат педагогічних наук, доцент кафедри соціальної роботи, соціальної педагогіки та дошкільної освіти Мелітопольського державного педагогічного університету імені Богдана Хмельницького

Посилання

Визель Т. Г. (2016) Основы нейропсихологии : учебник для студентов вузов. Москва, 264 .

Екжанова Е. А. (2007) Методика и технология психолого-педагогической работы на основе использования диагностико-прогностического скрининга : науч.-метод. пособие. Санкт-Петербург: КАРО. 79 .

Журавльова Л. С. (2018) Комплексний аналіз порушень письма у дітей молодшого шкільного віку. Науковий вісник Мелітопольського державного педагогічного університету ім. Б. Хмельницького. Серія: Педагогіка. Мелітополь, 1 (20), 78–73.

Корнев А. Н. (1996) Вопросы лечебной педагогики и профилактики дислексии и дисграфии. Обучение и воспитание детей «группы риска» : хрестоматия; учеб. пособие. / сост. : В. М. Астапов, Ю. В. Микадзе. Москва: Просвещение, 182–216.

Корнев А. Н. (1986) Нарушения чтения и письма у детей (диагностика, коррекция, предупреждение). Москва: Просвещение, 63 .

Лурия А. Р. (2002) Письмо и речь: нейролингвистические исследования. Москва: Академия, 344 .

Мисаренко Г. Г. (2004) Технология коррекции письма : развитие графо-моторных навыков. Логопедия. № 1‒2, 4–15.

Тищенко В. В. (2007) Ієрархія фонематичних процесів в онтогенезі дитячого мовлення. Теорія і практика сучасної логопедії. Вип. 4, 3–18.

Тищенко В. В. (2016) Логопедична тераностика : концепт нового напряму діагностики та корекції. Актуальні питання корекційної освіти. № 7, 5.

Цветкова Л. С. (2005) Нейропсихология счёта, письма и чтения: нарушение и восстановление : учеб. пособие. 3-е изд., испр. и доп. Москва: МПСИ; Воронеж: МОДЭК, 360.

Чередніченко Н. В. (2007) Психолінгвістичні та психолого-педагогічні передумови формування навички письма. Теорія і практика сучасної логопедії: зб. наук. праць. К.: Актуальна освіта, Вип. 16. 323.

Чередніченко Н. В. (2016) Формування фонетико-графічної грамотності у молодших школярів із порушенням мовленнєвого розвитку в умовах корекційного навчання : навч.-метод. посібник. Київ: ДІА,. 212

##submission.downloads##

Опубліковано

2019-04-13

Номер

Розділ

Статті