ОСОБЛИВОСТІ ЕМОЦІЙНОЇ КОМПЕТЕНТНОСТІ ДІТЕЙ СТАРШОГО ДОШКІЛЬНОГО ВІКУ ІЗ ЗАГАЛЬНИМ НЕДОРОЗВИТКОМ МОВЛЕННЯ

Автор(и)

  • О.П. Таран
  • А.С. Лісайчук

DOI:

https://doi.org/10.32626/2413-2578.2019-14.313-323

Анотація

В статті піднімається актуальне питання емоційної компетентності дітей старшого дошкільного віку із загальним недорозвитком мовлення. Авторами робиться спроба системного дослідження цього психологічного феномену. В статті запропонована модель діагностики, що ґрунтується на теоретичній моделі емоційної компетентності D. Goleman та охоплює дві складові особистісну та соціальну. Констатувальний експеримент, статистично довів, що у дітей старшого дошкільного віку із загальним недорозвитком мовлення, особистісна та соціальна складові емоційної компетентності сформовані переважно на низькому рівні, тоді як у дітей з нормотиповим розвитком переважно на високому рівні. Тобто, дітям з порушеннями мовлення складно розпізнавати емоції за фотографіями та схематичними зображеннями, також вони мають труднощі у диференціації емоцій за сюжетними малюнками та недостатні прогностичні здібності щодо передбачення дій інших в ситуаціях соціальної взаємодії. Важливим аспектом статті є системний підхід до діагностики даного психологічного феномену, а також використання обраної теоретичної моделі D. Goleman, як бази для подальшого розроблення формувальної методики.

 

Біографії авторів

О.П. Таран

кандидат психологічних наук, доцент кафедри спеціальної психології, колекційної та інклюзивної освіти Київського Університету імені Бориса Грінченка

А.С. Лісайчук

магістр VI курсу спеціальності «Спеціальна освіта» кафедри спеціальної психології, корекційної та інклюзивної освіти Київського Університету імені Бориса Грінченка

Посилання

Белобрыкина, О. А. (2016) Особенности эмоционального развития дошкольников в современных условиях. Международный научно-практический и методический журнал «СМАЛЬТА», 1, 9 – 15;

Єршова, М. М. (2017) Формування емпатії у дітей старшого дошкільного віку із загальним недорозвитком мовлення III-го рівня засобами театралізованої діяльності. Наукові здобутки студентів Інституту людини, Київського університету імені Бориса Грінченка, 1(7). http://studscientist.kubg.edu.ua/index.php/journal/article/view/94/118.;

Куницына В. Н. (1995) Социальная компетентность и социальный интеллект: структура, функции, взаимоотношение. Теоретические и прикладные вопросы психологии. СПб, 1., 48 – 59.;

Селиверстов, В. И. (2003) Дошкольная логопсихология. Москва, 153.;

Goleman, D. (2006) Emotional intelligence, 358.

##submission.downloads##

Опубліковано

2019-04-13

Номер

Розділ

Статті